lördag 8 oktober 2011

RGRM ska vara effektivt även hos elever med koncentrationssvårigheter

Malin tar upp att RGRM även ska vara effektivt för elever med koncentrationssvårigheter. Jag skulle vilja gå längre att det är effektivt för att nå alla människor som är intresserade av att träna hjärnan och göra den effektivare. Hjärnan är det instrument som hanterar all information som vi överöses med idag.

Vi kommer att utveckla den del av hjärnan som är aktiv och fördela den på de neuron som används och finns det inga neuron så kommer hjärnan att finna nya axon. Det har visat sig att hjärnan inte är absolut utan plastisk. En gammal taxichauffeur har visat sig ha ett större område som är aktivt där lokalsinnet är placerat än en yngre som inte kört taxi lika länge.

Vi använder olika delar av hjärnan när vi aktiverar olika delar av intelligensen så att vi kommer träna olika delar av hjärnan. Du kommer att bli bättre att använda den effektivt om du tränar sådana saker som har med motorik och sinnet att göra samtidigt. Jag tror att anledningen sitter i en evolutionär sanning då du måste vara duktig på att känna och fly.

Vi tränar alltså vår hjärna att bli duktigare på det område vi är bra på. Det är enklare att träna sång om du redan är en duktig sångare. Du kommer bli en duktig matematiker om du tränar matematik. Du kommer att upptäcka att du har enklare att lära dig inom de områden som du har tränat som barn. Vi pratar om "naturlig" läggning, och visst är hjärnans genetik stor roll. Det hindrar dig dock inte att öva upp det du har svårt för.

RGRM tränar upp memorering och motorik på samma gång. Det tränar också upp de bägge hjärnhalvornas samspel och gör dig samtidigt effektivare. Jag tror på att om du inte negligerar en viss intelligens så kommer du att bli bättre på det du tränar. Det är drivet och motivationen som är det svåra att finna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar