lördag 17 september 2011

Svettningar - jag lider faktiskt av stroke!

Alla som har genomlidit stroke vet att det är vanligt att du i början lider av enorma svettningar. Du försöker duscha men bara att gå får dig att svettas kopiösa mängder. Det jobbiga är att det är socialt hämmande då de flesta inte vet det här och man säger inget heller från läkarnas håll om man inte frågar om det. Folk runtomkring tror också att man är dålig med sin hygien.

Det är bara att duscha på, men vet också att det kan bli bättre ju längre tiden går och du tränar för att det ska bli bättre. Du vill helst slippa en stroke igen och eftersom jag lider av SLE så är risken för stroke 13%, så jag måste träna hela tiden.

Även om din nästa luktar illa av gammal svett så kan han/hon faktiskt genomlidit stroke och gör inget annat än duschar.


2 kommentarer:

  1. Hej Bengt!
    Jag gick igenom en liten stroke i våras. Men började svettas kopiöst redan för 2½ år sedan.
    Genomgår nu en ordentlig koll på min vårdcentral med alla möjliga prover, där läkaren misstänker någon tumör. Proverna skickades in för snart en vecka sedan. Väntar på svar.
    Men kan det ha med mitt höga blodtryck att göra?
    I och för sig så har jag normalt blodtryck nu och svettas lika mycket fortfarande.
    Bara lite egna tankar och funderingar =)
    Mvh Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Jag vill ge svar men kan nog inte du får nog ge dig till tåls då du får svar från läkare. Jag har också högt blodtryck och det ger inte några svettningar. Det uttrycker sig dock ofta i en huvud- och nackvärk.

    Stroken i sig kan dock ge svettningar men här började de ju tidigare så anledningen är nog något annat. Hoppas du får svar snabbt. Jobbigt att vänta....

    SvaraRadera