onsdag 21 september 2011

Företagare får all sin information spridd över webben

Om du blir företagare blir du också i evig tid bränd som företagare på webben. Publicerar du dig så kommer det att sprida sig som en löpeld över hela webben. Det finns företag som ägnar sig åt att konstruera din information som pdf eller annan dokumentation.

Så även om du har startat ett företag och drabbas utav stroke så kommer andra företag använda din information som de enkelt kan få över webben och skicka en massa telefonmarketing företag på dig. Det gör inte mig någonting eftersom jag brukar använda min tid till att diskutera politik.

Det är ett oskick dock och jag tycker att man lika gärna kunde matcha ett register mot frysta företag så att den här situationen inte uppstod. Informationssamhället har klart sina baksidor och en är att man hela tiden måste tänka på hur det kommer påverka mig i framtiden.



2 kommentarer:

  1. Det är viktigt att man som nystartsföretag och/eller etablerat företag, verkligen tänker igenom vilken information skall presenteras, hur vill jag att den skall presenteras och under vilka sammanhang vill jag informationen skall visas. Det går inte att helt att skydda sig det finns alltid möjligheter att kopiera och förfalska informationen. Därför är det mycket viktigt att den information som visas inte är hemligheter eller några personliga saker. Har man en logo så bör man se till att skydda denna så långt det går inom rimliga gränser, men är är för ett litet företag omöjligt att patent/Trademarks skydda detta i hela världen.
    Ett sätt att göra detta är att använda .PDF filer som man under sin hemsida länkar till, dessa sidor ligger då under en katalog bakom din brandvägg, innebärande att det blir betydligt svårare att direkt sno innehållet och få det att se ut som mitt eget.

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med. Det huvudsakliga problemet är dock att det inte är helt lätt att ta bort sin information när den väl är ute. Får man stroke så ringer företag och försöker sälja försäkringar mm

    SvaraRadera