lördag 27 februari 2021

Om Acrobat Pro DC och tillgänglighet

 
Jag arbetar med att förändra skolverkets pdf från otillgängliga filer till att fler ska kunna läsa innehållet i filerna. Verktyget jag använder mig av är Acrobat Pro DC och relativt intuitivt. Det har dessutom bra hjälp online. Det har även OCR och redigerings möjligheter. Även om jag inte till fullo har lärt mig verktyget än så länge så tycker jag det är smidigt och komplett. Filerna finner jag med hjälp av Siteimprove som jag tycker gör ett gott arbete även om Acrobat och Siteimprove varnar för olika saker.

Skolverket har på sätt och vis arbetat med tillgänglighet sedan 2009 eftersom de har arbetat med klarspråk sedan dess. Vilket gör texterna tillgängligare för de med kognitiva utmaningar. Allt fler blir yngre som drabbas av stroke pga ett högre tempo i arbetslivet.

Det som borde göras är att man redan från början skapa ett tillgängligt format eller en webbeditor som gör det möjligt att skapa html direkt istället för att man ska gå omvägen vi en ordbehandlare och korrigera filerna med ett verktyg. Vi arbetar för att få en korrekt process så att filerna blir tillgängliga från början. Annars kommer jag sitta och korrigera PDF filer i oändligheten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar