lördag 7 mars 2020

Svag tremor i mitt ben

Igår kväll var jag både trött och kall. Det är två saker som får mig fortfarande som får min högersida sämre. Jag kände svaga tremor i mitt ben efter tio år....

Även om du rehabiliterar så att du nästan är frisk så kommer du bära med dig din stroke livet ut. Du kommer aldrig att bli som förut, men det innebär inte att du ska strunta i att sträva att bli bättre.

Idag är jag arbetslös och går igen av skuggan av min stroke. Framförallt din omgivning ser dig som mindre värd oavsett hur bra du har rehabiliterat. Strunta i vad omvärlden tycker. Det är det som du märker och hur du kravlar dig upp som räknas. Jag minns fortfarande hur det kändes att vara en delad person kluven i mitten. Hjärnhalvorna är som två hjärnor som måste koordineras för att kännas som en helhet.

Jag tränar idag karate trots att jag inte kan göra övningarna fullt ut. Även här känner jag när jag utmanar mig själv att gränsen och möjligheterna växer. Trots att det har gått tio år är hjärnan och kroppen beredda att öka möjligheterna. Hjärnan och kroppen är inte begränsade till ett visst antal år utan till din utmaning av dess begränsning.

Sluta inte utmana. Ta små steg som får dig och dina möjligheter att växa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar