tisdag 3 februari 2015

Om politiken och det dagliga rummet

Vi ser de i vår närhet och de gör inte mycket väsen av sig utan oftast så arbetar de i det tysta. De som styr vår demokrati behöver synas och bli fler för det är en utdöende ras. De som arbetar med att stilla bygga det samhälle och konstruera din välfärd.

Oftast märker du av de när de utför något som du tycker är märkligt och fel. De tar samtidigt tusen andra beslut om hur din vardag ska bli drägligare och försöker lösa den ständigt svårare uppgiften att få kommunen att fungera som en väloljad maskin.

Du kommer med tips och råd för du har ju redan gjort ditt och betalat all skatt. Du får inte glömma att du som medborgare också har skyldigheter och inte bara rättigheter. Valet är slut och du tycker att du har gjort ditt vid valurnan. Du får inte glömma att demokrati är beroende av att det finns politiker som är med och styr. Du kan också vara mer aktiv och se till att säga ditt vid olika nämnder och fullmäktige. Det kommer ge ett bättre genomslag än den där arga insändaren du skickade in utan eftertanke.

Idag sitter jag som ordinarie i Utbildningsnämnden igår var jag en strokepatient under rehabilitering. Det enda jag gjorde för att hamna här var att jag faktiskt började med politik för att jag skulle ha någonstans att fika och träffa trevliga människor. Det behöver inte krävas mer. Din röst är lika mycket värd som någon annans. Gå på ett politiskt möte du också om inte annat för att se hur det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar