onsdag 25 juni 2014

Träna lätt för att hålla goda hälsa och kroppen i god kondition

Träna ska vara roligt och leda till mer träning. Inte tvärtom. Det är riktigt dumt att alla pratar om hur viktigt det är med träning och samtidigt går de och har ångest över hur litet de egentligen tränar. Ångesten stressar och du kommer må sämre.

Det handlar om att du måste hitta din nivå. Vad funkar för dig? Det handlar inte om att springa flera kilometer varje dag. Du kanske dessutom redan motionerar fast du inte tänker på det som träning. Du går till bussen eller springer för att hinna med det där tåget som går om 3 minuter. Du går massor i jobbet som servitör och rör dig hela tiden.

Det handlar om att ta bort måstet och se det mer som en möjlighet. Du tränar när du vill och hur mycket du vill och orkar. Det måste ske på DINA vilkor och inte pga av en konversation i fikarummet.

Jag har börjat experimentera med att springa fort i 1 km och tycker att jag börjar få en vana att springa typ en gång i veckan. Du gör träningen högintensiv så att hjärtat får jobba mycket en kort stund. Du orkar med det och du känner nöje av det. Jag börjar också känna att jag mår bättre av det.

Det är viktigt att träna för oss med SLE eftersom du kommer höja den allmänna energinivåen. Ska du ta bort Kortison eller att du sänker dosen så är det bra att börja träna i god tid för att sänkningen kommer att sänka din ork och energinivå.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...