lördag 25 maj 2013

Crop100, ett bra initiativ för ett samhälle i förändring

Vi behöver en förändring när det gäller konsumtion. Crop100 försöker skapa ett nytt tänk. Jag ser mer möjligheter när det gäller att bryta det invanda mönstret som beetendepsykologer på 60-70-talet skapade för att få en ökad tillväxt. Det första som jag skulle vilja kasta är min egen konsumtionslust. Jag vill helt enkelt göra mig av med lusten att ständigt göra "tillväxten" nöjd genom att konsumera för höjd BNP.

Jag tycker inte att det är okej att konsumtionen är inriktad att höja BNP. Vi behöver ett nytt mått på att nå ett hållbart samhälle. Lycka är inte att köpa en ny sak som är relaterad för att förenkla ett allt för stressat och komplext leverne. Vi behöver stressa av och koppla bort livets labyrinter för att komma tillbaka till dess väsentligheter. Det finns så mycket att göra.

Jag tänker försöka minimera mitt liv för att skapa nya vanor. Att kasta bort det som är överflödigt. För mig är det enkelt för efter en stroke att se hur det enda vi behöver är en sund hälsa och allt annat är dressing på salladen, socker i kaffet, grädden på moset och löken på laxen. Det är sunt att reflektera över vad man egentligen behöver.

Det första jag tänker göra mig av med är en liten minidator och skärm som står oanvänd. Tanken är att skänka den till min mamma som kommer ha större nytta än jag av den. Hon har just nu min gamla Mac Cube redan så jag försöker sedan tidigare att få min gamla saker få en ny användning. Med den nya datorn kan hon läsa tidningen på nätet och hålla sig uppdaterad med vad som händer i familjen.

Jag uppmanar andra att tänka över sitt beteende och försöka ändra dina vanor. Bli mer riktig och enkel. Njut av det som ger verklig njutning. Andas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar