måndag 8 april 2013

Minska saltintaget och öka din mängd kalium

Nya studier visar att det definitivt skulle minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Minska saltintaget och öka kaliumintaget så kommer vi öka den globala hälsan. Om du minskar intaget salt så kommer blodtrycket att sjunka. Om du samtidigt ökar intaget kalium så kommer det sjunka ytterligare. Via frukt och grönsaker får du i dig kalium.

Det kommer vi säkert snart att få läsa i svenska tidningar om de inte redan har publicerat de nya studierna. Du skulle minska saltintaget enorm genom att undvika halvfabrikat som öser in salt och glutamat i sina produkter. Jag får vatten på min kvarn eftersom jag har upplevt ett stort blodtrycksfall när jag bytte diet.

Äter idag en DASH-diet (pdf) som jag tycker fungerar och är enkel att hålla. Det handlar enkelt om att äta mer grönsaker och minska på kött/fisk samt pasta/potatis/ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar