fredag 29 mars 2013

Dämpa ångest och planera din framtid

För att dämpa ångest och för att vara redo för framtiden så är det bra att föra över sina tankar i skriftlig form. Det kan vara i dagbokform eller i en anteckningsbok. Du gör om dina tankar till något verkligt och tankarna får form. Det kommer också att stödja ditt minne för tankarna är inte bara tankar utan också använder du ditt mekaniska minne när du skriver ner dina tankar.

Genom att föra ner dina tankar på papper så konkretiserar du saker som annars bara svävar runt och blir större ju mer du tänker på det. När du skrivit dina tankar så blir det ord på ett papper och konkret istället för abstrakt.

Det kan också vara som ett stöd för minnet så att du kommer ihåg det senare. Jag hade en period då jag "glömde" bort allt jag gjorde automatiskt som att stänga av spisen, låsa med nyckel, ställa en kasse. Det var som bortblåst när jag skulle försöka minnas vad jag hade gjort. I början så gick jag tillbaka och kollade om jag verkligen hade stängt av spisen.

Här får man ha en strategi så att man istället gör det medvetet och präntar in det starkare i minnet genom att använda det mekaniska minnet. Eftersom det är två olika bitar av hjärnan så kanske det funkar bättre och du minns det senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar