torsdag 14 februari 2013

Fördröjning av min sjukersättning av arbetsförmedlingen

Det är första gången som jag söker sjukersättning och jag har ingen kunskap om hur man ska gå tillväga. Arbetsförmedlingen underlät att informera mig om att jag själv skulle BE de att skicka en begäran om sjukersättning. Jag har idag varit till läkaren och trodde i min enfald att jag skulle få ett sådant utlåtande.

Det skiljer sig alltså att få ett läkarINTYG och ett läkarUTLÅTANDE. Jag måste nu vänta YTTERLIGARE tid för att processen ska komma igång med försäkringskassan. Försäkringskassan som tog ett år innan jag fick en arbetsträning (som jag själv för övrigt tvingade fram).

Det känns inte som om man kan vara vänlig med en sådan här myndighet. Inget händer om man inte är en stor fet böld i rumpan. Det känns inte som om man kan vara vänlig med personer eftersom de avpersonifierar mig så kommer jag att avpersonifiera dem.

Den rätta gången är alltså Arbetsförmedlingen ska BEGÄRA ett läkarutlåtande av läkare. Du ansöker om sjukersättning hos Försäkringskassan som ser till att du får en handläggare. Om arbetsförmedlingen hade informerat mig om det hade det underlättat. Istället fick jag olika bud hos arbetsförmedlingen/läkare och försäkringskassa.

Jag ringde pressekreteraren på socialministeriet och informerade om den här röran. Jag berättade att de måste vara tydligare till olika instanser eftersom man knappast kan hålla reda på allt efter två st stroke och en TIA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar