måndag 11 februari 2013

Balansrehabilitering med Wii för stroke

När jag hade kommit en bra bit i min rehabilitering så upptäckte jag att min halvsides-förlamning hade gett upphov till en grymt dålig balans. Så jag tänkt på olika sätt att träna min balans. Det var allt från en enkel balansbräda till enhjuling (vilken jag förmodligen hade slagit ihjäl mig på). Min kompis kom då med det bra förslaget att jag skulle skaffa en Wii med en balansplatta.

Det tog inte länge innan jag hade skaffat en begagnad Wii med balansplatta. Jag måste säga att jag har inte haft mer nytta av en pryl än av denna Wii. Jag använde den mycket i min rehabiliteringsträning. Du kan nämligen enkelt kolla av din balans med hjälp av den. Det finns också balansspel som får dig att öka din balans. Jag använde den till att spela pingis och att arbeta hårt. Jag körde även ett snowboard spel som ytterligare förbättrade koordination och balans.

Jag skaffade även ett spel med tillhörande blodtrycksmanchett så att du samtidigt kunde träna och ha en relativt bra övervakning av puls och blodtryck samtidigt. Min Wii var en otroligt stor del av min rehabiliteringsträning.

Jag återkommer till min Wii fortfarande för att dels träna dessutom så har vi plattformen till att titta på Netflix via den. Barnen använder den som lekplats och spelar en massa spel på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar