tisdag 1 januari 2013

Förlora vikt och ändra ditt liv

Nu när det nya året är igång och alla börjar leta efter olika dieter och bantningsmetoder. Så blir jag litet bestört när alla vill hitta en snabb metod för att sen gå tillbaka till deras normala liv. Problemet är att det är just deras normala liv som är problemet. Det gäller att med små steg förändra livsmönster för att effektivt gå ner i vikt.

Bara genom att byta diet så gick jag direkt ner i vikt dvs jag förändrade mitt levnadsmönster och det är mycket effektivare än alla bantningsmetoder eftersom du behåller dina vanor även efter att du har förändrat mönstret.

Jag förändrade intaget av pasta/potatis/ris + kött vilket vi äter på tok för mycket. Istället äter jag massa grönsaker och ersätter det med föda där. Jag behöver alltså inte äta mindre men annorlunda. Det handlar om att förändra procentuella fördelningen. Från att bara ätit massor av kött och potatis. Fördelat cirka 50% kött och 50% potatis. Så skär vi ned på köttet och potatisen.

På arbetet så äter jag 25% kött/fisk och 25% potatis/pasta och 50% grönsaker. Jag blandar med att äta tillagade grönsaker och råa grönsaker. En annan effekt är att du får i dig mer vätska som du enklare kan bli av med än fett. Du kommer också att må bättre eftersom du också får i dig mer vitaminer och näringsämnen.
Det svåra är att du kommer märka hur knasigt allt är uppbyggt i samhället efter kött och potatis/pasta. Jag har betydligt svårare att hitta vegetariska alternativ som är fullgod föda och inte ett salladsblad. I skolan gav man ett vegetariskt alternativ till korv som sojakorv vilket är lika knasigt som om vi skulle göra en animalisk sallad bestående av kött.

Nästan all lagad mat kommer att ha upplägget 50% kött och 50% pasta. Förändringen är väldigt flexibel och du kan äta en sådan fördelning om du lägger till dig med vanan att oftast fördela maten så att du får i dig mindre av kött/fisk och pasta/potatis. Du bygger fett pga att du äter på tok för mycket kolhydrater. Du kan äta en hel vegetarisk rätt för att behålla mängden grönsaker och balansen är oförändrad.

LCHF pratar alla om och det fungerar att gå ned i vikt med en sådan kost. Det kommer också att vara effektivt för diabetiker eftersom vi kommer ha mindre sockerarter i blodet. Jag tror att du kommer att öka risken för stroke och hjärtproblem eftersom du gör en dramatisk ökning av fetter och kolesterol i blodomloppet. Jag tror att en variationsrik kost och öka halten grönsaker är enormt mycket hälsosammare i det långa loppet.

 Uppdatering: Scientific Study 4 common reason why losing weights fails.

Det är inte för att förlora vikt som du motionerar utan för ditt välbefinnande och hälsoeffekter. (video på svtplay) Det är lätt att överskatta träning för viktnedgång. Du måste förändra ditt beteende.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...