lördag 19 januari 2013

Energikickar om du har låg energi

  • Drick vatten. Det är ofta som huvudvärk och trötthet beror på en dålig vätskebalans. Du kan genom att tillföra vätska i kroppen också öka sättet att tillgodogöra dig energi. Uppdatering : Tänk på att om du äter kortison så lagrar ju kroppen stora mängder vatten. Mina egna funderingar: Du kommer nog antagligen ändå ha ett överskott av vatten så det kommer inte ha samma effekt.

  • Genom att ha Ginseng i mitt Röda Te så förbättrar jag min vätskebalans och Ginseng ger också en energiboost och det är bättre än att dricka kaffe eller annan stimulantia. Om man lider av stroke ska man hålla sig borta från stimulantia. (typ kaffe, snus, tobak mm).

    Uppdatering: Det kan vara bra att veta att det inte är bra om man har högt blodtryck. Det är då bra att då byta diet och äta mer grönsaker. Med min DASH diet gick jag själv från att ha mellan 90 och 110 i undertryck till att ha mellan 70 och 90. I Rött te är inte heller Ginseng speciellt stark dos.

  •  Att tillföra kolhydrater genom att äta nötter eftersom hjärnan behöver kolhydrater så är det bra att se till att äta långa kolhydrater. Korta kolhydrater såsom läsk och godis kan vara bra en kort stund men ger en down efter ett tag. Du skapar också ett sug efter mer. Nötter innehåller också andra mineraler som är livsviktiga. Var försiktig om du tror att du kan vara allergisk, men det vet du troligtvis. Tänk på att överintag av nötter kan göra dig allergisk.

  • Kaffe exempelvis kan vara effektivt när du blir överstimulerad om du lider av sviterna av stroke. Tänk bara på att du bör hålla dig borta från det. Det blir också effektivare om du inte dricker det normalt. Det blir en större kick om du avhåller dig från det i dina vanor. Det är också klart beroendeframkallande så inte för ofta.

  •  Om du som jag äter kortison så kan du faktiskt ta ett överintag av kortison för att du exempelvis behöver energi att städa eller liknande. Men du ska bara ta överintaget en dag eftersom det blir effektlöst om du låter kroppen anpassa sig. (Jag har också använt mig av kortison om jag har haft inflammationer i munhålan. Eftersom du ändå ska ta kortisonet kan du tugga en halv tablett och ta upp det redan i munnen.) 

  • Du kan göra Mindfulness för att både ta ner stressnivåer och depressioner. Det är också en bra energiladdare så att du har en bättre energinivå från start. Det är egentligen ingen kick, men du kommer att höja din energinivå och orka mer med tiden. Det finns en massa olika studier som visar att det effektivt höjer behandlingsresultat och ger ett effektivt skydd mot depressioner.

  • Rörelse och motion får din kropp att vara för nästa gång det är dags att börja röra sig. Du bygger försiktigt upp din energinivå genom att sakta men säkert röra dig och motionera. Det måste dock vara på din nivå. Det kan röra sig om promenader i rask takt, vattengymnastik, springa i intervaller som du varvar med gång. Att röra sig skapar energi genom att du är förberedd att röra dig nästa gång. De höjer din aktivitet och energinivå. ALLA kan träna på sin nivå.
Listan kommer att uppdateras eftersom.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...