fredag 19 oktober 2012

Recension av Netflix?

Jag önskar jag kunde göra en recension av Netflix. Jag har tyvärr ingen uppkoppling just nu eftersom de håller på att dra in fiber i området och just nu skriver på med hjälp av min 3G-uppkoppling.

Man har kollat olika tjänster i DN. Frågan är vilken som är bäst. Jag gissar att Headweb verkar ha ett klart bra alternativ. Det handlar också vem som dimensionerat bäst beroende hur många tittare man har.

Jag gissar dock att det är bättre än Viaplay men att det faktiskt gäller att ha en bra uppkoppling så att man kan hämta ner de stora mängderna med data. Bildkvaliteten kommer att vara beroende av din uppkoppling så om du har en långsam uppkoppling kommer du inte att kunna ladda ner speciellt bra bild.

Så om du vill ha bra bild och bra ljud samt inget hack i uppladdningen så skaffa dig en snabbare och bättre uppkoppling. Det finns nog tyvärr ingen annan lösning idag.

Uppdatering: Den 2 februari 2013 anslöt jag mig till Netflix och jag måste säga att jag ändå var imponerad av det stora utbud av olika TV-serier. På filmfronten så har den tydliga brister så om ni är ute efter att kunna titta billigt på klassiska filmer så är det fel tjänst. Jag hade i och för sig en bra uppkoppling och en snabb tablet. Jag kommer dock att prova den med min telefon och 3G för att se hur det fungerar med långsamma hastigheter och ett begränsat internminne.

Själva mjukvaran är helt klart tillräcklig och gör sitt jobb även om det skulle kunna förbättras. Jag skulle vilja kunna ha ett bokmärke om jag måste avbryta en serie för att kunna gå tillbaka och se på samma tv-serie på samma ställe. Det skulle också vara kul om det var kopplat till IMDB och man kunde se andra personers recension av TV-serie avsnittet eller filmen.

Är det värt det? Jag tycker nog att Netflix är helt klart värt det eftersom det har så mycket TV serier och ett hyfsat barnprograms innehåll. Jag hoppas att utbudet kommer att växa. Netflix har ett avtal med Disney så jag hoppas att det kommer fler barn titlar och att man förbättrar gränssnittet ytterligare för att fungera med sporadiskt tittande.

Det är redan sammankopplat så att du kan se vad andra kontakter tittar på via facebook. Det är positivt att du inte behöver koppla det till facebook om du inte vill.


2 kommentarer:

  1. Vore roligt om vi fattiga haft råd med detta nya med. tur astt gratis altenativen finns om man letar men jag kän ner mig fortfarande som... em.. en fildelare ^^

    SvaraRadera
  2. Jag tror att de kommer att röra sig allt snabbare mot att det mesta kommer att streamas på Webben och att vi kommer att få bättre kanaler.

    Eftersom jag inte hade så bra tur med Viaplay så ser jag an Netflix med litet tillförsikt. När jag väl har en bra uppkoppling tror jag att det kommer att fungera bättre (hoppas jag)....

    SvaraRadera