tisdag 30 oktober 2012

Nedskärningarna i välfärden är dumsnåla

Vi upplever nu idag vårdval Stockholm med indragningar av vårdcentraler och jag tycker inte som man gör i delar av Miljöpartiet att det är ett intelligent val att stödja Alliansen i deras upplyftande av vårdcentraler i Stockholm.

Eftersom jag har kontakt med många som är beroende av att välfärden så tycker jag att hela vårdpaketet är dumsnålt. Det här kommer att producera fler sjuka än ta hand om de som redan finns. Vi vet att folk ofta kommer på att de lever osunt efter att de drabbas av någon sjukdom. Vi behöver en effektiv vård som kan ta hand om olika typer av sjuka.

Eftersom jag är kronisk sjuk och har gått igenom en stroke så tillbringar jag stor tid på vårdcentralen och olika sjukhus. Det finns för dåliga incitament för läkare att stanna på en plats utan jag byter läkare oftare än jag byter kalsonger. (Jag byter kalsonger varje dag och det här är bara ett kraftuttryck)

Det är inte så bra eftersom dessa flyktiga varelser ska vara ansvariga för mig inför Försäkringskassan, vilket leder till att de kommer att göra ett höftat utlåtande. Dessutom så är det också konstigt eftersom jag som patient oftast vet mer om min sjukdom än dem och får försöka informera dem. Det borde ju vara tvärtom.

2 kommentarer:

  1. Helt rätt Bengt! Du skriver det så bra! Förstår inte heller varför det ske skäras ner när det så uppenbart drabbar sjuka. Det ser ju tyvärr inte bättre ut på andra ställen i landet heller, särskilt på landsbygden är det svårt att få vård

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte längre att det bara är jag som kronisk sjuk som ser försämringarna. Det verkar drabba andra grupper också. Inom Neurologi ser det likadant ut med läkare som flyttar runt som andra nomader.

    Jag tror definitivt att de har gått för långt med sina privatiseringar... Nu är det bara Polisen kvar... Snart får vi två polisstationer som vi kan välja bland. ;)

    SvaraRadera