onsdag 5 september 2012

Om olika mediciner och ansvaret

Jag tar en mängd mediciner som man då och då bör kolla upp att det är rätt mediciner för mig. De har skrivits ut och ordineras av olika läkare vid olika tillfällen. Givetvis är det så att på det stora hela är de relevanta till mina olika sjukdomar.

Det är helt klart väldigt konstigt att man vid multisjukdomar och där många olika läkare är inblandade att man inte har en person som är ansvarig för alla dessa olika läkemedel. Idag är allmänläkare och givetvis du själv ansvarig. Problemet är om patienten själv inte kan ansvara för detta så kommer ingen att vara ansvarig för vilka mediciner du häver i dig eller varför.

Jag har stämt träff nu med min allmän läkare och hoppas få svar om mina olika läkemedel är relevanta. Jag har gått ned i vikt och ändrat min diet vilket har medfört ett ändrat blodtryck. Jag ska göra en medicinlista och notera mängd plus invändning och fråga om respektive medicin. Det ska bli spännande att höra svaren eftersom man ofta går i ledbanden av läkemedelsindustrin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar