torsdag 23 augusti 2012

Tillväxt leder till mer stress som bäddar för en dålig hållbarhet

Eftersom jag själv är ett av offren av för mycket stress så vet jag vad det kan leda till. Man ser världen och livet annorlunda i ljuset av en stroke. Vår värld bygger alltför mycket på tillväxt och att företagen går med vinst.

De måste givetvis betala tillbaka sitt lån och börja om samma strävan efter ytterligare vinst. Sådär håller det på och vi strävar ständigt efter ytterligare effektivitet. Jag minns i min barndom då man drömde om robotar som utförde arbetet och man själv kunde sitta tillbaka och njuta av en semester. Tyvärr slutade det inte så utan du blev arbetslös eller arbetade ändå mer för att öka de ständigt växande vinsterna.

Det enda slutet som finns är när du har arbetat dig till döds eller blir friställd. Hållbarhet och god miljö bör vara eftersträvansvärt eftersom det höjer vår livskvalitet. Vi behöver en omställning där god hållbarhet och miljö menar allt som rör människan.

Det handlar inte bara om att vi ska ha en ren natur att röra oss i. Det handlar om min och din livskvalitet. En möjlighet att andas utan att sträva efter det senaste eller jämt söka en ny kaffebryggare på Elgiganten. Andas och tänk om. Vad är viktigt i ditt liv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar