fredag 1 juni 2012

Minnets omorganisation och en minneslucka

Vi lever under ständig omorganisation och det som fick mig att börja tänka på att vi även under vaket tillstånd omorganiserar vår hjärna är en märklig minneslucka jag upplevde under gårdagen. Jag tror att vi skulle kunna träna upp oss i saker som vi är svaga genom att försöka styra den här omorganisationen.

Igår fick jag en märklig minneslucka där ett namn på en nyligen bekantskap som jag ändock har känt ett par månader genom att jag träffar honom säkert ett par tillfällen per vecka. Det kändes helt absurt att helt plötsligt börja leta efter hans namn i minnet. Jag misstänker att genom att jag har börjat sortera det jag nyligen har lärt mig hade jag antagligen sorterat hans namn i en mer svårtillgängligt eller kanske rent av skadat område av hjärnan.

Det fick mig att börja fundera på hur dyskalkyli fungerar och hur vi måste försöka att få ett annat område i hjärnan att börja arbeta för att kunna förstå tal bättre. Jag har experimenterat med färger och multiplikationstabellen. Jag misstänker att färger kan vara till hjälp att förstå. Jag funderar på att experimentera med en gradient färgad tallinje som kan skapa en bättre tal förståelse. Jag misstänker  att färgers område i hjärnan kan utnyttjas för att kunna minnas tal bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar