fredag 4 maj 2012

Pressfrihetens dag förbi och journalister fängslade ännu

Ännu en pressfrihetens dag har passerats och vi har flera journalister som är fängslade av regimer som anser att mänskliga rättigheter är en chimär som är till för att kränkas. Totalitära stater liksom Ghaddafis Libyen. Människor i Syrien dödas för sina protester. Det finns fall som inte tjänar på att beskrivas är jag rädd. Deras säkerhet är i händerna på totalitära stater och vi låter det ske med vårt tysta medgivande.

Vi skriver inte om några fall men samtidigt som vi låter totalitära stater fortsätta att trampa på mänskliga rättigheter så låter vi media slå upp en massmördare. Det vi talar om för andra är att vi kan inte skydda dina rättigheter och du kan bli dödad av en ensam galning med storhetsvansinne.

Syrien fortsätter att döda oskyldiga.



Amnesty, Reporter utan gränser, Läkare utan gränser och många andra organisationer arbetar för en förståelse och aktion mot dessa övertramp. Det känns som en chimär men jag stödjer Amnesty och skriver om olika överträdelser. Jag försöker ge mitt stöd som medmänniska även om min egen situation ibland är övermäktig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar