onsdag 16 maj 2012

Kunskap och forskning bör styra skolan inte politiken

Kunskap och forskning bör styra skolan inte politiken. Mycket av den undervisning vi sysslar med är styrd av politiska tankar och idéer. Problemet är att skolan blir en vindflöjel som följer de politiska vindarna. Det är ju inte svårt att förstå att alla behöver kunskap oavsett politisk övertygelse. Skolan behöver en stabilitet som går utöver partigränsen.

Även om vi nu börjar förstå hur hjärnan fungerar så har vi bara skrapat på ytan. Jag har tvingats att studera forskning och vad som är senaste forskning kring hur hjärnan fungerar eftersom jag 2009 fick en stroke och inte kunde fungera normalt. Det är inte rätt att vi ständigt ändrar skolan efter vilket parti som vunnit det senaste valet. Vi kommer aldrig att förstå hur hjärnans mekanismer fungerar och hur vi ska lära oss på ett effektivare sätt. Det enda det leder till är en cirkelvandring där vi går runt och undrar var vi är.

By Aaron Logan
Alla partier borde fundera på om de vill ha denna cirkelvandring eller om de vill ha en skola som går framåt tillsammans med den nya forskning som finns att tillgå. Tyvärr får vårt kortsiktiga tänkande vinna och vi resonerar att det inte är ekonomiskt stabilt. Är det hållbart att en kaffemaskin får kosta runt 3000 kr (en kaffekokare kan jag köpa för 25kr på tradera) men vi satsar allt mindre på våra barn och framtid. På skolan dras det ner på för att vi ska kunna konsumera mer. Är det rimligt? Är det ens ekonomiskt stabilt.

För att vi ska få "världens bästa skola" som Stockholm skryter om så duger det inte med att lärarna flyr yrket och att vi försöker hitta en lämplig person att skylla på. Vi behöver en kontinuitet och en skola som faktiskt försöker förstå hjärnans begränsningar och möjligheter. En skola som styrs av forskning och inte en politisk nyck.

Uppdatering: Det räcker inte med att bara ta bort administrationen.

Uppdatering2:  Även Peter Wolodarski tycker detta .

4 kommentarer:

  1. Rätt! Det är vansinne att inte lära sig av erfarenheter. Vi måste satsa på kontinuitet.

    SvaraRadera
  2. Det är på tok för vansinniga idéer som styr skolan. Jag minns när hela skolan satt och diskuterade kepsproblemet. Man älskar att diskutera ickeproblem i skolan.

    Man kan ju undra om huvudbonader är intressant för vad eleverna lär sig? En gul solhatt kanske?

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Skolan har ju alla gått i, så av den orsaken har ju alla en "erfarenhet" av hur den är, eller snarare var, som på den tiden som tyckarna själva gick i skolan. För mycket politikerklåfingreri har alltför länge genomsyrat skolans "utveckling" och nedåtrutschbana. Nej, mer "makt" till folk som - oavsett politisk tillhörighet! kan, och vet något om skola och hur hjärnor fungerar! Det räcker inte med att vara lite allmänt "intresserad" av skolfrågor för att anses kompetent att forma och utveckla den verksamheten. "Krig är alldeles för viktiga saker för att överlåtas åt politiker" (fritt återgivet) sa re'n gamle General von Kalusewitz på sin tid. Den devisen gäller i lika hög grad för skolan!

    SvaraRadera