onsdag 16 maj 2012

Behandling av Hypertoni (Högt blodtryck)

Hmmm jag läste just en artikel om hur dålig behandlingen är av Hypertoni. Eftersom jag har haft två stycken strokes och har tidigare lidit av bland annat för högt blodtryck så blir jag litet konfunderad över hur man vill hitta en lösning.

Jag har idag bytt diet och ser nog sambandet av att jag har gått från ett undertryck som låg mellan 90 och 110 till ett undertryck mellan 70 och 90. Livsstilen har en större påverkan än vad mediciner har. Jag är övertygad om man gör studier så kommer man nog komma fram till samma sak. Diet och livsstil är viktigare än mediciner.

Givetvis har saltintag, viktnedgång med med sjunkande blodtryck att göra. Dock tror jag att läkarkåren ofta tror att en medicin är det enda botemedlet. Jag tror de måste tänka om eftersom samhället betalar enorma summor pengar som kunde gå till andra saker. Privat personen tvingas dessutom att betala medicinen. Sluta göd företagen och spar pengar istället för allas bästa.

2 kommentarer:

  1. Håller med, dessutom så är det bästa sättet att sänka sitt blodtryck att träna regelbundet då det sänker stresshormonerna och det är helt gratis, då slipper man stödja läkemedelsbolagen.

    SvaraRadera
  2. Efter att ha tränat otroligt mycket så visst har det en hjälp men jag tror att oavsett om du tränar 4 dagar i veckan så hjälper det inte om man äter på mc donalds 4 dagar i veckan...

    Men visst har du rätt att träning också stabiliserar blodtrycket och är en viktig del. Jag försöker själv att komma i gång med cykling igen efter diet bytet.

    SvaraRadera