onsdag 21 mars 2012

Ett mail till Kerstin Weigl

Jag har idag skrivit till Kerstin Weigl om hennes artikel om Vallentuna eftersom den bild hon ritar om Vallentuna är orättvis och generaliserande.

Hej Kerstin

Jag är politiker i Vallentuna för miljöpartiet och ser att alla människor är olika, Om man nu ska generalisera såsom rasisterna gör så är det bra att göra sig en klar bild om hur det ser ut i Vallentuna och inte skriva efter enstaka händelser. Vi är alla lika olika... http://frihetensvingar.blogspot.se/2012/03/stroke-en-sjukdom-som-andrar-ditt-liv.html

Jag lider av sviterna efter stroke och folk behandlar en som dum i huvudet. Inte alla givetvis men tillräckligt många. Vi måste arbeta för ett samhälle där ALLA ska delta. Det ska inte spela roll vilken kultur du kommer ifrån, vilka sjukdomar, vilken sexuell läggning du har eller något annat mänskligt drag.

Det är viktigt att poängtera att långt ifrån alla är rasister i Vallentuna...Jag kommer att lägga ut detta på min blogg.

--
Hälsningar Bengt

http://frihetensvingar.blogspot.com/

Uppdatering1:

Kerstins svar:

Hej Bengt, bra att du lägger ut, viktigt påpekande. Självklart är inte Vallentuna rasistiskt i någon entydig mening. Men rädsla finns. Frågan är hur stor, och vad den står för?
Hälsningar,
Kerstin W

Mitt svar till Kerstin W

Det är viktigt att skriva om. Rädsla säljer men det är lika viktigt
att bygga ett samhälle tillsammans. Det gör man inte om man är rädd.
Vi, politiker och media måste tillsammans bygga ett tryggt samhälle
som bygger på trygghet och kunskap inte på generaliseringar och
okunskap...Vi måste grunda vårt tänkande från kunskap och inte från
fördomar...och sedan AGERA enligt det... Vi är vad vi gör...inte vad
vi äter... Identiteten hos individen är grunden och den måste vi
stärka tillsammans...

/Bengt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar