onsdag 25 januari 2012

Recension av Viaplay.se

Vi testar viaplay.se en månad, så jag tänkte skriva en recension av Viaplay.se. Det är ok inte mer än ok kvalitet när du ser på film under dagarna, men du kommer att upptäcka viss hackighet när du ser på kvällarna då du har tid. Det är också bra att ha en bra uppkoppling så att du inte hela tiden blir störd av buffring.

Har du uppkoppling via ett relativt långsamt usb-modem så blir det en hackig rytm när du tittar. Det som är positivt är att det inte är någon reklam som du blir störd av.

Jag såg filmen Solomon Kane som inte är en jättehit men inte helt okänd. Jag kan tänka mig om du väljer en populärare titel att du kan få mer problem. Som nöje mitt på dagen när man inte jobbar är det helt ok. Du kan upptäcka hackighet och få problem med bandbredden på kvällar...helst kan jag tänka mig fredag och lördagskvällar...

Jo just det vår egen Max von Sydow figurerar i filmen.

Uppdatering: Tänk på att din bandbredd styr kvaliteten på filmen. Om du använder ett slött USB-modem blir det slött och använder du ett bredband med stor bandbredd säg 8-10 Mbits så får du en bättre kvalitet.

Uppdatering2 : Testade att titta på Trassel från Disney en ganska bra sändningstid. Det strulade ganska mycket med buffringen och det var en usel upplevelse. Så en känd film som många tittar på samtidigt ger en sämre upplevelse. Om du dessutom tittar på den på en bra tid så blir alltså upplevelsen sämre.

Det känns helt klart som om du får mer för pengarna att hyra en film på ditt hyrställe istället för att streama den. Helst om du ska se den på bästa sändningstid. Du bör alltså ha tid konstiga tider och titta på konstiga filmer. Tänk dock på att du betalar bara 99kr i månaden för att få tillgång till ca 1500 titlar. Populära titlar borde ha större utrymme och större bandbredd så att de skulle gå att se även populära tider.

Uppdatering3: Trots att jag hade sagt upp mitt abonnemang i god tid innan gratis abonnemanget hade löpt ut. Så drog de pengar från mitt konto. Det känns som de vill tjäna pengar på att ta in pengar för att få ränta innan de betalar tillbaka det de har dragit för mycket. Det är på sätt och vis ett brott eftersom på det här sättet tjänar pengar utan att tjäna pengar och måste slippa skatten. De skulle straffbeskattas så att de inte gör så här igen.

Uppdatering 4: Jag har nu använt det med snabbare uppkoppling och jag måste säga att metoden de använder för att streama sina filmer eller tv-serier måste bli bättre för att jag ska kunna ha en mysig tv-stund. Det är inte mysigt och ständigt vänta på att det hela tiden ska buffra för att visa nästa sekvens det verkar som om det är stopp på deras sida. Dessutom är det helsjukt att de ska ta betalt för olika delar av tjänsten eftersom jag då SER att det finns massa trevliga filmer, MEN måste då betala mer för det större utbudet. Det vore bättre om man enkelt kunde filtrera bort det som man inte har tillgång till...Nu får man helt enkelt gissa om man har tillgång till det...eller få ett meddelande du måste köpa mer utbud...