fredag 7 oktober 2011

Hjärnmat

Vi får känslor, tankar, upplevelser och minnen och dessa styrs till stor del av hjärnans budbärare, de olika signalsubstanserna. Vilka livsmedel är det som påverkar hjärnans signalsubstanser. Du kommer att känna dig hängig, trött och stressad eller tvärtom glad, pigg och lugn. Mat är bra.

Serotonin, noradrenalin och dopamin är de viktigaste signalsubstanserna för humöret. Om du sabbar balansen så får du svårt att koncentrera dig.

Nervcellerna kan kommunicera med varandra med hjälp av specifika kemiska ämnen, signalsubstanser. Du har ca 50 olika signalsubstanser. De viktigaste är serotonin, dopamin och noradrenalin.

Serotonin får dig att bli lugn och harmonisk
Nervcellerna kan själva bilda serotonin genom att omvandla aminosyran tryptofan som tillförs via maten. Tryptofan finns bland annat i kött, mjölk, ägg, bananer, spannmålsprodukter, tomater och valnötter. Forskare har visat att halten serotonin i hjärnan ökar när man äter livsmedel som är rika på tryptofan.

Dopamin och noradrenalin hjälper dig med koncentrationen
Långvarig stress gör så att receptorer för noradrenalin blir överkänsliga med ångest som följd. Proteinrik mat innehåller aminosyran tyrosin, som hjälper hjärnan att tillverka dopamin och noradrenalin. Kött, fisk, skaldjur, ägg, bönor, ärtor och linser är bra exempel på proteinrika livsmedel.

Glukos – livsnödvändigt för hjärnan
Foto: Bengt Båvegård
Det här är nödvändigt att tillföra ibland för att öka vår koncentrationsförmåga har jag märkt. Socker kan vara nödvändigt för dig när du behöver mycket energi till hjärnan. Du ska på ett viktigt möte, göra ett prov eller liknande. Då kan du ge hjärnan socker genom att äta godis eller liknande som har enkla sockerarter och energin går till hjärnan precis innan det viktiga mötet. Kolhydrater omvandlas vid matsmältningen till glukos, socker, som lätt tas upp i blodet och förser hjärnan, nervsystemet och musklerna med energi.


Foto: Bengt Båvegård
Viktigt att äta mycket långsamma kolhydrater eftersom du behöver ett tillskott av energi och långvarig koncentrationsförmåga. Om du tillsätter snabba kolhydrater så kommer du att efter en stund känna dig trött och glåmig. Du behöver mer snabba kolhydrater och det blir en jojo-effekt. Långsamma kolhydrater finns i bland annat fullkornsprodukter, baljväxter och färska grönsaker.

Hjärnan klarar sig inte utan fett
Det är viktigt att inkludera fisk, vegetabiliska oljor och nötter i sin kost. Du reparerar dina nervbanor med olika fettsubstanser.

Bli skärpt med hjälp av mineraler
De bästa zinkkällorna är kött, lever, skaldjur och fullkornsprodukter. Brist på olika mineraler leder till trötthet och låg koncentration. Även Logik och Minne kan påverkas av järnbrist. Du som har kraftig mens bör ta järntillskott. Järnrik mat är bra spenat, purjolök och gröna ärtor.

Frukt och grönt stimulerar hjärnan
Hjärnan har ett konstant behov av kalium. Kalium finns i bland annat frukter som apelsiner, aprikoser och bananer samt grönsaker som potatis, tomater och olika baljväxter. Ät vitaminrik mat som frukt och grönt för att få tillskott av olika vitaminer.

Jag har börjat äta valnötter, torkade aprikoser och havregrun som müsli till frukost. Det känns rent och gott, annars äter jag också Banan och Honung i min yoghurt på morgonen och det smakar himla gott.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...