söndag 25 september 2011

Om mental trötthet

Eftersom hjärnan har påverkats av stroken så tar du in intryck utan att sortera. Du måste hela tiden sortera och det gör dig mentalt trött. Det kan vara olika beroende var skada i hjärnan sitter.

Jag har märkt att om man fäster blicken så att man får ett överblickande synfält. Du gör så när du ser över vidderna fokuserar i oändligheten. Då har jag märkt att man får färre fokuseringspunkter och kommer således att bli mindre trött. Det hjälper i alla fall mig helst vid cykelfärder.

Ett bra knep när du åker tåg eller tar dig någonstans är att innesluta dig litet och få färre intryck med hjälp en iPod eller Mp3 spelare. Mental trötthet kommer av alla intryck och ljud är ett.

En sak jag har märkt är att en ljudkälla räknas som en ljudkälla. Om man visar ett maraton på tv är det inte som att springa ett maraton med massor av ljud och bild upplevelser. Du får inte ljudet från en massa olika ljud och bildkällor utan en.

Efter en tids träning har tycker jag mig ha ökat den aktiva perioden och hur jag upplever vardagen. Det verkar som jag orkar med mer. Träning har alltså positiv verkan även på mental trötthet. Det är i alla fall mina erfarenheter.

Du kan läsa mer om mental trötthet http://www.mf.gu.se/ Året 2011 HT  har i år de en studie om Mindfullness och om hur det kan vara till gagn för bland annat stroke patienter med mental trötthet. http://www.mf.gu.se/forskning/mindfulness-behandlingsstudie/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar