onsdag 28 september 2011

Om alkohol och stroke

Du ska veta att man har numer ett alkoholförbud det första halvåret. Något som jag dock var lyckligt ovetande om men det hade konsekvenser också...

Det är bra att veta att alkohol får din sjukdom att retardera. Du går tillbaka till tidigare stadier. Alkohol är ett centralstimulantia och påverkar din hjärna. Jag visste inte om det här och var för att dricka några öl tillsammans med en god kamrat. Från att halta litet till att halta betänkligt efter ett par öl så fick jag också svårt att ta mig hem.

Det går att dricka måttliga mängder men du för mycket kommer att påverka ditt allmängiltiga tillstånd. Så du bör tänka på hur ditt alkohol intag är och när du dricker. Du bör också tänka på var du är när du dricker och din stabilitet i ditt allmän tillstånd.

Jag har också fått höra av läkare att när du går ut från ruset så har du lättare att drabbas utav en stroke till. Jag vet inte om det är sant dock men det gör ju att man blir försiktig. Det verkar vara så att lagom låg konsumtion verkar positivt men hög konsumtion är en riskfaktor.

Uppdaterning 1: Kring alkohol och stroke vet man att det är en ökad stroke risk vid för mycket drickande. Det finns studier kring en ökad risk. Av egen erfarenhet så tror jag det är bra att dricka måttligt. Jag tror inte det är bra att överdriva åt något håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar