söndag 25 september 2011

Ha små vardagliga delmål

Ha små enkla delmål, som passar din vardag och som du kan nå. Du mår bättre och orkar med vardagen bättre. Jag ville först kunna byta blöja på min dotter. Jag delade upp målet att först skulle jag orka lyfta henne och sedan skulle jag orka med att byta blöjan. Idag är hon dock blöjfri, men att dela upp målen till möjligheter är en nödvändighet för att du ska kunna orka med.

Du kommer också att få bättre självförtroende allt eftersom du betar av delmålen. En del kanske du inte orkar med i dag, men du kommer att klara de imorgon eller i övermorgon. Det är viktigt att du anpassar dina delmål till var du befinner dig i rehabiliteringen. När jag fortfarande var på Ersta sjukhus hade jag som mål att kunna lyfta ett glas. Ett annat vara att kunna sätta på sig skorna. Glöm inte bort att det är du som bestämmer takten, men utmana gärna dig själv.

Vi behöver små delmål för att göra vardagen drägligare och för att vi ska orka ta in den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar