lördag 17 september 2011

Depression som följd av stroke...

 Det är relativt vanligt att drabbas av depression 40-50% drabbas av det efter stroke. De flesta vet jag tar antidepressiva och det kan vara till hjälp en kortare tid, men tänk också att du enkelt också blir beroende. Du kan också ändra din kosthållning så du får i dig viktiga ämnen så att du inte lider brist på något.

Jag har otal gånger blivit erbjuden antidepressiva för den depression jag har genomlidit pga min stroke. Varje gång har jag tackat nej eftersom det är ett av symptomen från min andra sjukdom så jag är rätt van att gå igenom en depression. Andra har kanske inte den vanan och behöver uppiggande på annat sätt.

Du kan under vinterperioden äta D-vitamin som annars solen ger under sommarperioden. Det kommer jag att börja äta nu när den ljusa tiden slutar. Titta på komedier och skratta mycket. Det ger dig hormoner och andra signalsubstanser som motverkar depressionen.

Träna är också ett bra sätt att få kemiska substanser som motverkar depressionen även om det är svårt när man är nere. Endorfiner sätter igång dig och du orkar mer dagtid. Sätt igång under sommaren då du har mycket energi så förebygger du depression.

Sättet att tackla depressionen är olika och det som är rätt för dig kan vara fel för någon annan. Det som är viktigt är den sociala situationen. I vår kommun har vi skapat en Träffpunkt där man kan gå ner och fika. Bli en politiker eller påverka din socialnämd så att du också har någonstans att ta vägen.

Jag satt hemma i över ett år och spelade Call of duty. Det är inte att rekommendera. Att det som hände i Utöya i Norge är bara konstigt att det inte har hänt i Sverige. I USA har vi sett skottdrama titt som tätt och det är bara en tidsfråga innan det händer i Sverige. Om man som Alliansen sätter stopp för de sociala hjälpvägarna så får man också ta konsekvenserna.




2 kommentarer:

  1. De där rekommendationerna är rätt bra om man inte haft stroke också, dvs träna, ät d-vitamin etc. Det ska jag försöka göra med.

    SvaraRadera
  2. Helt klart Mattias. De är bara ändå viktigare efter stroke...

    SvaraRadera