Avund - Godhet, Frosseri - Avhållsamhet, Girighet - Generositet, Lust - Kyskhet, Lättja - Flit, Ilska - Tålamod, Högmod - Ödmjukhet
Sedan har vi de Himmelska dygderna.
Tro, hopp, barmhärtighet, viljestyrka, rättvisa, måttlighet, aktsamhet
Det känns litet krångligt att man bygger etik på så många olika plan
istället för att försöka stödja etiskt den goda grundvalen i
humanismen. Den finner man i nya testamentet i form av Matteus
uttalande:
Allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det gören I ock dem. Ty detta är lagen och profeterna. (Matt. 7:12)
"Den gyllene regeln" finner man inom många religioner. Så enkel, men så svår den verkar att följa.
Det är inte för inte som man inom kristendomen varnas för syndernas
drivkraft. Även som taoist ser jag det intressant att filosofera runt
dessa krafter inom oss, som kan få oss att faktiskt göra andra människor
ont eller gott. Vad får oss att välja i de situationer vi befinner oss
i? Varför väljer man olika beroende på situation? Det motsatta i våra
drifter bottnar nog i vår självbevarelsedrift. Härur följer den
komplexitet av etik och moral som vi idag verkar driva allt längre
ifrån.
Jag frågar då när vi idag inte lika klart och tydligt styrs av etik
och moral. På vilka grunder gör vi våra val i olika livssituationer? Vad
styr oss att agera för andra eller inte agera? "Att vara eller inte
vara" ser idag ut mer som "Att handla eller inte handla". Grunden i det
existensiella har förändrats.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar