lördag 21 juli 2012

Vikten av att träna och stimulera hjärnan efter stroke

Eftersom jag jobbar som lärare så har jag kommit till den slutsatsen att vi alla behöver stimulera och träna hjärnan inom alla områden för att den ska utvecklas och det är därför vi går i skolan inte för att lära oss en specifik sak.

Tänk som när du fysiskt tränar kroppen så kommer du utveckla dina muskler och du får bättre kondition mm. Om du stimulerar och tränar hjärnan så kommer den att anpassa sig och utvecklas. Det område du har skadat kommer att ersättas med andra områden i hjärnan om det går. Tyvärr kommer det inte tillbaka lätt utan du måste anstränga dig hårdare och "träna" mer för att den ska utvecklas men det går. Det är inte omöjligt.

Jag tror också att om vi stimuleras och utsätter oss för olika områden i hjärnan kommer vi att bli bättre inom just det området. Det är viktigt att stimulera hjärnan inom så många områden som man orkar och känner att man har nytta av. Jag "tränade" min hjärntrötthet genom att utsätta mig för sådana miljöer som var jobbigt t ex IKEA efter lön mm. Idag har jag mitt mini IKEA i lunchsalen i skolan. Jag märker att det har blivit bättre när jag har utsatt mig för det jobbiga. TÄNK bara att man måste ha möjlighet att återhämta sig efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar